אתה נמצא כאן: דף הבית » שאלות אחרונות » מחשבה יהודית » נבואת יחזקאל על צור שתחרב לנצח

נבואת יחזקאל על צור שתחרב לנצח

שאלה:

בספר יחזקאל פרק כו נאמר שהעיר צור תחרב לנצח –  :

…וְנָשְׂאו עָלַיִךְ קִינָה וְאָמְרו לָךְ אֵיךְ אָבַדְתְּ נוֹשֶׁבֶת מִיַּמִּים הָעִיר הַהֻלָּלָה אֲשֶׁר הָיְתָה חֲזָקָה בַיָּם הִיא וְיֹשְׁבֶיהָ אֲשֶׁר-נָתְנו חִתִּיתָם לְכָל-יוֹשְׁבֶיהָ: עַתָּה יֶחְרְדו הָאִיִּן יוֹם מַפַּלְתֵּךְ וְנִבְהֲלו הָאִיִּים אֲשֶׁר-בַּיָּם מִצֵּאתֵךְ: ס כִּי כֹה אָמַר ה' אלוקים בְּתִתִּי אֹתָךְ עִיר נֶחֱרֶבֶת כֶּעָרִים אֲשֶׁר לֹא-נוֹשָׁבו בְּהַעֲלוֹת עָלַיִךְ אֶת-תְּהוֹם וְכִסּוךְ הַמַּיִם הָרַבִּים: וְהוֹרַדְתִּיךְ אֶת-יוֹרְדֵי בוֹר אֶל-עַם עוֹלָם וְהוֹשַׁבְתִּיךְ בְּאֶרֶץ תַּחְתִּיּוֹת כָּחֳרָבוֹת מֵעוֹלָם אֶת-יוֹרְדֵי בוֹר לְמַעַן לֹא תֵשֵׁבִי וְנָתַתִּי צְבִי בְּאֶרֶץ חַיִּים: בַּלָּהוֹת אֶתְּנֵךְ וְאֵינֵךְ ותֲבֻקְשִׁי וְלֹא-תִמָּצְאִי עוֹד לְעוֹלָם נְאֻם ה' אלוקים: (יחזקאל כו, יז-כא).

ולכאורה קשה, שהרי העיר צור קיימת כיום בלבנון.

תשובה:

צור שעליה מדבר הנביא היא צור ש"היתה חזקה בים". אחרי שנבוכדנצר החריב את צור, בנו אותה תושבי צור על גבי אי מלאכותי בתוך הים, כדוגמת ונציה. העיר צור שנבנתה על אי מלאכותי בתוך הים היא צור שעליה דבר הנביא, ועליה היתה תפארתם של בני צור. על צור זו אומר הנביא שתחרב לעולם – וכך הוא. על פי עדויות קדומות, ועל פי ממצאים ארכיאולוגיים, נראה שצור שבים טבעה, וכפי הנראה היא נמצאת כיום בקרקעית הים.

הרחבת הענין[1]:

אברבנאל מביא מתוך ספרי ההיסטוריה שכתבו היוונים והלטינים הקדומים, את תולדותיה של צור. בתחילה נכבשה על ידי האשורים. אך תושביה לא הוגלו. לאחר שהתאוששה מהכיבוש האשורי, עלה עליה נבוכדנצר והחריב את חומתיה. כאשר נחלצו ממנו, ניסו בני צור לבנות אותה בים – בצורה מלאכותית. אלכסנדר מוקדון החריב את האי המלאכותי של צור, והטביע אותו בים. אברבנאל מעיד שבזמנו ידוע היה שניתן לראות את בתי צור ודרכיה בקרקעית הים:

לשון אברבנאל, על יחזקאל פרק כו, ב:

"צר זה נטבע בים וגם היום נראין יסודותיה ובניניה מרחוק והיא הנקראת אצל הנוצרים טיר"ו ואין צור אם כן לא רומי ולא וניסיאיה הן אמת שיש בדעתי שהנה ויניסיאה כאשר נבנית בנוה בצלם ודמות צור שהיתה בתוך הים ולכן רוב הדברים שזכר הנביא בצור נמצאים היום בויניסיאיה ואולי שמזרע אנשי צור היו המתחילים בבנין ויניסיאה לא שתהיה היא צור. …ראיתי עדות המספרים (=ההיסטוריונים) הקדומים מהיונים והלטינוש (=הלטינים) שכתבו בעניני אלכסנדרוס מוקדון וקיימו וקבלו שאחרי שהחריב נבוכדנצר את צור נתישבה שנית לא על שפת הים כמו שהיתה מקדם אבל שבנו אותה בתוך הים כמו שהיא היום ויניסיאה מפני פחד המלך בבל שיבוא עליהם ברכב ובפרשים כאשר בא נבוכדנצר ושאחר כך בא עליה אלכסנדרוס מוקודן ונתעכב ימים רבים מלכובשה מפני הים אשר היתה בתוכו – ושעכ"פ כבש אותה ועשה בה פרצות באופן שנכנס הים בה ושטפה ונטבעה כולה בים ולכן לא יכלה להתיישב עוד ביישוב  ההוא והיתה אם כן שתי פעמים נחרבת א' ע"י נבוכדנצר וא' ע"י אלכסנדרוס מוקדון".

ובפסוק יד כתב:

"אחרי שהחריבה נבודנצר בבואו עליה ברכב וסוס יושבי צור עזבו הישוב שהיה להראשונה על שפת הים ובנו אותה בתוך הים והוא [כלומר הים] סיבב אותה מכל צד כאשר היום ויניסיאה

ועוד כתב:

אחרי שנפלה ביד נבודנצר נתיישבה העיר תוך הים וכבר שבה למעלתה וכבודה עד שבא אלכסנדרוס מוקדון עליה והחריבה פעם שנית ואז היתה חרבנה החלטית וכוללת לפי שנכנסה הים בה וכל חומותיה ובתיה טובעו בים".

מתוך דבריו עולה שצור נבנתה על אי מלאכותי בתוך הים, כמו 'וניסיאה'. אין כוונתו לצור שעל האי הסלעי שכמותה ערים רבות בעולם שבנויות על איים.

על פי זה מבאר אברבנאל את הנבואה:

(ג) לָכֵן כֹּה אָמַר ה' אלוקים הִנְנִי עָלַיִךְ צֹר וְהַעֲלֵיתִי עָלַיִךְ גּוֹיִם רַבִּים כְּהַעֲלוֹת הַיָּם לְגַלָּיו: (ד) וְשִׁחֲתוּ חֹמוֹת צֹר וְהָרְסוּ מִגְדָּלֶיהָ וְסִחֵיתִי עֲפָרָהּ מִמֶּנָּה וְנָתַתִּי אוֹתָהּ לִצְחִיחַ סָלַע: (ה) מִשְׁטַח חֲרָמִים תִּהְיֶה בְּתוֹךְ הַיָּם כִּי אֲנִי דִבַּרְתִּי נְאֻם ה' אלוקים וְהָיְתָה לְבַז לַגּוֹיִם: (ו) וּבְנוֹתֶיהָ אֲשֶׁר בַּשָּׂדֶה בַּחֶרֶב תֵּהָרַגְנָה וְיָדְעוּ כִּי אֲנִי ה': (ז) כִּי כֹה אָמַר ה' אלוקים הִנְנִי מֵבִיא אֶל צֹר נְבוּכַדְרֶאצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל מִצָּפוֹן מֶלֶךְ מְלָכִים בְּסוּס וּבְרֶכֶב וּבְפָרָשִׁים וְקָהָל וְעַם רָב: (ח) בְּנוֹתַיִךְ בַּשָּׂדֶה בַּחֶרֶב יַהֲרֹג וְנָתַן עָלַיִךְ דָּיֵק וְשָׁפַךְ עָלַיִךְ סֹלְלָה וְהֵקִים עָלַיִךְ צִנָּה: (יחזקאל פרק כו).

נבואה זו מייעדת את ההרס שעשה נבוכדנצר בצור. לאחר מכן באה הנבואה שהבאנו בראש דברינו על צור, שמנבאת על צור שבתוך הים, שהיא תטבע ולא תמצא לנצח – כִּי כֹה אָמַר ה' אלוקים בְּתִתִּי אֹתָךְ עִיר נֶחֱרֶבֶת כֶּעָרִים אֲשֶׁר לֹא-נוֹשָׁבו בְּהַעֲלוֹת עָלַיִךְ אֶת-תְּהוֹם וְכִסּוךְ הַמַּיִם הָרַבִּים: וְהוֹרַדְתִּיךְ אֶת-יוֹרְדֵי בוֹר אֶל-עַם עוֹלָם וְהוֹשַׁבְתִּיךְ בְּאֶרֶץ תַּחְתִּיּוֹת כָּחֳרָבוֹת מֵעוֹלָם אֶת-יוֹרְדֵי בוֹר לְמַעַן לֹא תֵשֵׁבִי וְנָתַתִּי צְבִי בְּאֶרֶץ חַיִּים: בַּלָּהוֹת אֶתְּנֵךְ וְאֵינֵךְ ותֲבֻקְשִׁי וְלֹא-תִמָּצְאִי עוֹד לְעוֹלָם נְאֻם ה' אלוקים.

צור הקדומה, לפני התקופה שמתאר האברבנאל שבה נבנה אי מלאכותי, היתה בנוייה חלקה על החוף וחלקה על אי סלעי סמוך לחוף (בערך במרחק 700 מטרים מהחוף). כיום האי מחובר לחוף בצורה מלאכותית. מלבד צור זו שעל החוף, הסטוריונים קדומים מתארים את העיר צור ששקעה לקרקעית הים בבירור גמור. אברבנאל כאמור, מביא זאת כעובדה שהיתה מפורסמת בזמנו. גם בספר 'חיבת הארץ', שנדפס בשנת תרנ"ו, לפני כמאה ושלושים שנים, מתוארת צור שעל קרקעית הים. הוא טוען שצור זו נקראה בפי הגויים בשם "ונציא הישנה" על שם שהיתה בנוייה בצורה מלאכותית בתוך הים.

נראה לומר אם כן, שהאי הסלעי שחובר לצור, אינו צור שבים שעליה דברו הקדמונים. מלבד צור שעל האי, בנו בני צור עיר על הים ממש, באופן מלאכותי, כמו שהובא לעיל מדברי אברבנאל, ואותה הטביע אלכסנדר מוקדון, והיא שהיתה ידועה עד לפני כמאה שנים על קרקעית הים. לפי זה,  ברורה ביותר התגשמות נבואתו של יחזקאל. צור המעטירה היא דווקא צור שבים שעליה תפארתם של בני צור. צור זו טבעה והיא שוכנת כיום מתחת למי הים, כמבואר ביחזקאל "וכסוך המים הרבים". מעניין לציין שבשנת 2001 נמצאה עיר אבודה במעמקי הים, במפרץ צור, סמוכה לצור המודרנית. עיר ובה רחובות מרוצפים וכלים מעוצבים שקמו לחיים[2].


[1] הרחבה נוספת ניתן למצוא במאמר "הנבואות על צור על פי אברבנאל" שפורסם ב"המעיין" תמוז תשס"ז.

[2] אמנם, החוקרים אינם יודעים בודאות לזהות את העיר שנמצאה מתחת המים. הם מנסים לזהות אותה עם עיר אחרת, ירמותא, המוזכרת בכתבים שנמצאו בתל אל עמרנא, או עם עיר בשם "אוזו" או "עלעזה", אך יתכן ואף מסתבר שזו דווקא צור. כמו כן, מעצם הדבר שעיר באזור צור נעלמה לכל כך הרבה שנים מתחת למים, ועתה נמצאה, ניתן ללמוד שאין קושיה על דברי האברבנאל מהעובדה שכיום אין ידועות חרבת צור מתחת למים.

הגב על הנושא


לתחילת הדף